Omformarstationen
![](bilder/bunker10/ul.jpg)
Precis bredvid stambanan finns
en ingång i berget.
Efter ett, sammanhanget inte
okänt årsmöte, tog jag
vägen förbi en omformarstation eller
"Upplagsplats" som den egentliga, något kryptiska,
benämningen är. Tågen i Sverige drivs inte av det vanliga
elnätet utan kraften måste omformas när det gäller både
spänning och frekvens. I en omformarstation omvandlas
inkommande 50 Hz till 16 2/3 Hz med hjälp av roterande
omformare. Omformarstationerna har byggts i ett antal olika
utföranden. De första byggdes på västra stambanan,
sträckan Stockholm – Göteborg och södra stambanan, Stockholm
- Malmö.
![](bilder/bunker10/ul2.jpg)
![](bilder/bunker10/ul11.jpg)
På väg in. Till vänster ser man
den stenfyllda dörren som kan skjutas för som skydd.
Till höger maskeringsnät för
att dölja ingången. Otroligt att de ligger kvar.
![](bilder/bunker10/omf.jpg)
Omformarvagn. Man ser tydligt
elmotorn och på andra sidan en generator.
![](bilder/bunker10/ul4.jpg)
Längre in blir det snart mörkt.
Dessa tidiga omformarstationer hade stationära
![](bilder/bunker10/ul12.jpg)
Därefter byggdes endast stationer för mobila omformare, det första aggregatet levererades 1934 och det sista 1978. I och med införandet av den sista generationen roterande omformare på 1950-talet började man bygga omformarstationer i berg.
Detta för att man ville ha en mer skyddad uppställning för aggregaten.
![](bilder/bunker10/ul5.jpg)
![](bilder/bunker10/ul6.jpg)
![](bilder/bunker10/omf2.jpg)
Det fanns även anläggningar med dubbla tunnlar för fler omformare.
Dessa anläggningar var länge bemannade. Idag finns omformarna i vanliga fastigheter.
![](bilder/bunker10/ulut.jpg)
Bunkerpolaren CM på väg ut
´